Kattenziekte (oftewel Panleucopenie)

Wat is Kattenziekte?
Kattenziekte (Feline Panleucopenie) is een zeer besmettelijke virusziekte die voorkomt bij katten, veroorzaakt door het panleucopenievirus, een parvovirus.

Hoe vindt overdracht van het Panleucopenievirus plaats?
Kittens kunnen in de baarmoeder besmet worden met kattenziekte, hetgeen kan leiden tot doodgeboorte. Worden de kittens, ondanks besmetting wel levend geboren dan hebben ze meestal onderontwikkelde kleine hersenen of een waterhoofd. De jonge of volwassen kat kan via de neus (inademen), het maagdarmkanaal (ingestie) geinfecteerd worden. Het virus zit in alle uitscheidingsproducten van de kat (speeksel, braaksel, traanvocht, ontlasting). Ook kan de kat besmet worden door indirect contact, bijvoorbeeld door besmette voorwerpen (mandje, schoenen, kleding) of door kattenvlooien. Het probleem is dat het virus lang kan overleven in een vreemde omgeving, resistent is tegen de meeste desinfectiemiddelen en zelfs na een jaar nog tot besmetting kan leiden!

Hoe vaak komt het voor?
Kattenziekte komt wereldwijd voor in niet of onvoldoende gevaccineerde populaties, vooral in een omgeving waar veel ongevaccineerde katten bij elkaar zitten kan de ziekte leiden tot een snelle en massale sterfte onder deze katten.

Welke dieren zijn vatbaar voor Kattenziekte?
Jonge kittens tot 6 maanden zijn het meest vatbaar, maar ook volwassen dieren die niet voldoende beschermd zijn kunnen kattenziekte krijgen.

Wat zijn de symptomen van Kattenziekte?
Kittens die in de baarmoeder besmet worden overlijden vaak vlak voor of na de de geboorte. Als ze wel levend geboren worden hebben ze vaak onderontwiikelde kleine hersenen of een waterhoofd. Een kat met Kattenziekte heeft in het begin algemene verschijnselen: sloomheid, hoge koorts en braken. Als de kat de eerste fase overleeft, krijgt de kat na enkele dagen ook diarree; het darmslijnvlies wordt verwoest. De diarree is zwart, stinkend en kan bloedstolsels en slijm bevatten. De kat heeft veel buikpijn, wil niet eten en drinken en zal uitdrogen. Vooral in de eerste fase kan zeer acute sterfte optreden en zijn de verschijnselen minder duidelijk. In het bloedonderzoek kan de dierenarts een daling van alle witte-, en rode bloedcellen en bloedplaatjes waarnemen, een zogenaamde panleucopenie.

Hoe wordt de diagnose gesteld?
De diagnose Kattenziekte kunnen we met zekerheid vaststellen door bloed of ontlasting op te sturen naar een extern laboratorium; het antigeen moet worden aangetoond. Antistoffen aantonen is minder betrouwbaar. Als een kat overleden is worden er weefselmonsters van organen genomen om de diagnose te stellen.

Hoe wordt een ziek dier behandeld?
Een kat met Kattenziekte moet zeer intensief in een quarantaine behandeld worden. De kat moet aan het intraveneus infuus, soms is bloedtransfusie nodig. Ook zijn er veel ondersteunende medicijnen nodig om het braken te onderdrukken en de bleoderige diarree te behandelen.

Wat is de prognose van een kat met Panleucopenie?
Zeker 90% van de katten overleeft het niet! Als de kat het wel overleeft kan hij drager blijven van het virus en het uitscheiden in de omgeving en hiermee andere katten besmetten.

Hoe kan Kattenziekte voorkomen worden?
Kattenziekte is te voorkomen door te enten. Als de moederpoes goed gevaccineerd is, kunnen de kittens in de baarmoeder niet ziek worden. Vervolgens krijgen ze antistoffen via de moedermelk binnen. Deze zogenaamde antilichamen verliezen echter snel hun werkzaamheid. Een kitten moet 2 maal het katteziekteaccin toegediend krijgen, meestal gegeven op 9 en 12 weken leeftijd. op de leeftijd van 1 jaar wordt het katje nogmaals tegen Katenziekte geent. Vanaf dan beschermt de vaccinatie tegen kattenziekte zo'n 3 jaar lang. Elke 3 jaar moet de vaccinatie herhaald worden. Als uw kat een aantal jaar niet gevaccineerd is, maar wel de 3 kitten-entingen heeft gehad, volstaat een eenmalige vaccinatie om de bescherming tegen Kattenziekte weer op te pakken.

Door de hele kattenpopulatie goed te enten, kan een epidemie voorkomen worden. In Nederland wordt 40-50% van de katten gevaccineerd, dit is te weinig. De trend is dat kattenbezitters hun katten steeds minder laten vaccineren; met als risico dat er een keer een Kattenziekte-uitbraak kan komen.

Bij Dierenarts Veendam kan je een afspraak maken voor een vaccinatie.
Wij zijn telefonisch bereikbaar op het telefoonnummer: 0598-613287.

Handige links:

Wat te doen bij een uitbraak van kattenziekte bij jou in de regio?

Dierenartsen bezorgd om dodelijke kattenziekte: ’Laat ze inenten’